Before I Fall

 

I slutten av september, begynte jeg å lese boken Before I Fall, og nå i ettertid kan jeg fortelle at dette er en av de mest rørende bøkene jeg har lest. Mitt første møte med boken, var at den frustrerte meg; nei, ikke selve boken, men hovedkarakteren gjorde det. For det første inntrykket jeg fikk av hovedkarakteren, som heter Sam, var at hun var usympatisk og irriterende, kanskje til og med den typiske jeg-er-populær-og-det-gir-meg-en-god-grunn-til-å-være-slem – typen. For skjønt Sam kanskje ikke forstår hvordan hun oppfører seg, og ikke tenker over at hun er rimelig kjip, så er hun virkelig det. Men etter hvert som jeg leste, ble en følelse inni meg vekket – sympati. Jeg følte sympati for kanskje en av de mest usympatiske karakterene jeg har møtt på lenge. Men tross alt dette, begynte jeg sakte meg sikkert å føle sympati for henne. Jeg begynte etter hvert å ønske at alt ordnet seg for henne og at hun ville bli lykkelig. Dessuten gledet det meg at hun virkelig prøvde å forandre noe – og noen.

Men hva handler denne boken egentlig om, nå som hun allerede har gitt et innblikk i hvordan karakteren er, er det ikke da på tide å høre hva boken handler om? Dette tenker du kanskje akkurat nå. Og ganske så riktig, jeg har tenkt til å fortelle hva denne boken handler om.

image

(Bildet fra google.com)

Samantha Kingston er populær. Hun har alt noen jenter ønsker seg; en søt kjæreste som liker henne veldig godt, de mest populære vennene, det beste bordet i kantinen – i andres øyne, et tilsynelatende perfekt liv. Men hva gjør popularitet egentlig med deg? Fører det til at du blir voksen så raskt at du etter hvert glemmer de tingene du elsket som barn? Blir du blind for de tingene som egentlig betyr noe for deg? Og hvor mye kan små hendelser bety i det store bildet? Da bilen som Samantha og vennene hennes sitter i krasjer og Sam blir dømt til å leve den samme dagen om og om igjen, får hun plutselig en mulighet til å gjøre om på skjebnen sin. Men hvor mye kan hun egentlig forandre?

Boken er skrevet av Lauren Oliver, som også er forfatteren av trilogien “Delirium”. Denne boken kom ut i 2010, og er utgitt av Harper Collins. Sidetallet ligger på 496, og sjangren er Young Adult.

Kommentarer

Populære innlegg