Bian Shen

Det er noe forlokkende med ideen om å leve evig. Ikke at det ville fungert i praksis. Omsider ville det vel bli ensomt og kanskje ensformelig. Det er sånn ca. her det flotte, geniale fenomenet kalt lesing, kommer inn i bildet. Noe ved denne boken fanget interessen min. Nei, ikke bare fanget den, men sugde den til seg som en slags magnet: den måtte leses. Den bare måtte. Hvor vidt det var setningen "Ville du levd evig i kroppen til et barn?" Som pryder en del av forsiden, tittelen eller kanskje ordene "Levd gjennom verdenshistorien, som et barn", vet jeg ikke, men plutselig var det å lese boken det som sto aller øverst på prioriteringslisten min. Jeg var positiv til konsepter og historien, gjett om jeg var. Opptimistisk og positiv om hverandre -- dette kom jeg til å like! Nå må vi ikke glemme den lille fallhøyden det er, når denne overdrevne optimismen vekkes til livet. Heldigvis levde den opp til alle forventninger. Alle, i tillegg til mye mer jeg ikke viste jeg håpet på. 

Å lengte etter evig ungdom er meningsløst. I alle fall for dem. De har det nemlig allerede. I alle fall i en viss form. Eller kanskje man heller burde si: 'Evig barndom'. Hvert liv varer aldri lenger enn fjorten år. Da avsluttes det brått og mens den fjorten år gamle kroppen dør, våkner de snart i en ny, nyfødt en. Sammen med kroppene, forsvinner riktig nok ikke minnene eller sansene. Selv uten særlig mye kontroll over kroppen, kan de fortsatt huske meste parten av det de har lært. De kaller seg Barna, og Arthur er en av dem. Bursdagen nærmer seg med stormskritt, og han vet at han snart skal forlate den vanlige, norske familien hvor han har vokst opp. Men noe stemmer ikke. Denne gangen er alt annerledes og det umulige skjer før han vet ordet av det.

Kort om boken:
Tittel: Bian Shen
Språk: Norsk bokmål
Serie: Første bok i trilogien Bian Shen
Forfatter: Torbjørn Øverland Amundsen
Sjanger: Young Adult, fantasy 
Forlag: Gyldendal
Sider: 445
Min kopi: Lesereksemplar fra forlaget 

Annethvert kapittel i boken, er skrevet i tredje person, i et utenforperspektiv. Mellom-kapittelene som er trykket på svarte sider, med hvit skrift, er en egen historie for seg. Disse kapittelene er skrevet i førsteperson. I følge forfatteren er det ikke nødvendig å lese disse delene, eller i det hele tatt og lese dem samtidig som den ordinære historien. Det er rett og slett valgfritt. Selv valgte jeg å følge historiene i kronologisk rekkefølge, både med selve historien og tillegges historien. Dette hadde sine fordeler og ulemper. På den ene siden, ga det et annerledes perspektiv på en bestemt karakter og inneholdt årets "plot twist" eller uventet avsløring. På den andre siden derimot, bremset det ned spenningen i det øyeblikket de falt i mellom intenst spennede, ordinernære kapitler. Alt i alt, er jeg glad jeg valgte å lese alt samtidig, skjønt jeg undres på hvor vidt jeg hadde opplevd boken annerledes, dersom jeg enten ikke hadde lest dem, lest dem før, eller etter. 

Det er ikke mye å pirke på her. Fra perm til perm er denne boken rett og slett god, fantastisk, spennende og fengende. Likevel er det noen få frustrerende elementer. Jeg sikter spesielt til noen drap. Ja, jeg skjønner det. Å stilne dem for godt var det mest effektive, og helt sikkert det aller tryggeste. Likevel er det noe med det å stilne dem helt som frustrerte meg. Jeg skulle nemlig likt å høre enkelte karakteres syn på historien, og kanskje få en forklaring på hvorfor. Heldigvis er dette en trilogi, og jeg kan vedde på at spørsmål kommer til å bli besvart i oppfølgeren. Og kan knapt vente til jeg ser bok nummer to i butikkhyllene og bibilotekshyllene!

En av de beste tingene som finnes, er velskrevne bøker. I ordforråd, men også i detaljer. Hvor mye research forfatteren har gjort avgjører ofte hvor troverdig og logisk boken blir. Detaljene kan selv gjøre en fantasy bok troverdig. Her er det ikke noen tvil om at forfatteren har gjort et grundige forarbeid. På nettstedet www.rilchned.com kan du lese enda mer om forfatteren, arbeidet hans og om trilogien.

Fantasy, velskreven og proppfylt med action -- hva er ikke å like! Dersom du er på utkikk etter en god norsk ungdomsbok, så er jeg ganske sikker på at det du egentlig ser etter, er Bian Shen.

Kommentarer

Populære innlegg