Fordi jeg elsker deg

Av og til kan det være vanskelig å lese en bok; ikke fordi språket er tungt, setningene for lange, eller handlingen kjedelig. Likevel er "handling" et stikkord. For av og til tar bøker opp svært vanskelige spørsmål og tabubelagte temaer, som det rett og slett er vanskelig å lese om. "Fordi jeg elsker deg" ble for meg en slik bok. Ungdomsromanen, skrevet av forfatteren Helene Uri, ble utgitt av Cappelen Damm i 2015.

I "Fordi jeg elsker deg" møter Elin Fredrik, og lik alle andre han smiler til, faller hun momentant pladask. Han har verdens vakreste, mest sjarmerende smil, virker verdensvant og lirker frem poetiske og elegante formuleringer så naturlig som bare det. Elin føler at hun har blitt hovedpersonen i en lykkelig, romantisk film, hvor blomsterbukettene er store og drømmer går i oppfyllelse. Men "Fordi jeg elsker deg" er ikke en fortelling om en dans på roser. Etter noen eventyrlige uker begynner tekstmeldinger på en som heter Bjørn, å tikke inn. Og det er slik Elin oppfatter ham: Som en stor, skremmende bjørn, kun ute etter å ta akkurat henne.

Om boken 
Tittel: Fordi jeg elsker deg
Forfatter: Helene Uri
Sider: 152
Utgivelse: 2015
Alder: 13/14+
Mitt eksemplar: Leseeks. fra forlaget

"Fordi jeg elsker deg" innledes med et brev fra forfatteren, hvor hun forklarer leseren hvorfor hun valgte å skrive historien, eller snarere hvorfor hun måtte skrive Elins historie. Forfatteren forsøker å finne ut hvorfor jenter blir i voldelige forhold, enten det er psykisk vold eller fysisk. For å gjøre dette tar Uri oss med på Elins reise, fra begynnelse til slutt. Og som hun selv skriver: "Det hele begynte ved en tilfeldighet." Noe av det aller mest fascinerende med "Fordi jeg elsker deg" er hvor godt romanen fremstår som en helhet. Forfatterens ord til leseren, romanens første side, og det første kapittelet, er tett knyttet til avslutningen. Uri referer jevnlig til tidligere hendelser, eller bemerkninger, om det så er en grønn genser, eller en kommentar. Dette er blant grunnene til at "Fordi jeg elsker deg" fremstår som, og er, en svært god gjennomført bok.

Språket i "Fordi jeg elsker deg" flyter godt, og er med sine 150 sider en god bok å pakke med seg i kofferten. Dialogen mellom karakterene føles naturlig, og Uri har fanget mye av karakterenes personlighet i hvordan de ordlegger seg. Elins språk er annerledes enn kjæresten Fredriks. Karakteren Fredrik er imponerende godt skrevet; med sitt galante stil, vakre smil, og velvalgte ord tvinner han alle han møter om lillefingeren, både Elin og leseren. Som leser lar jeg meg trollbinde, og tidvis glemmer man at han er romanens virkelige skurk. Med jevne mellomrom gir Uri leseren små hint, eller antyder at forholdet ikke er helt som det burde være. Dette sender leseren tilbake til virkeligheten med en kvalmende følelse av å ha blitt lurt, og man sitter igjen med økt forståelse for Elin og menneskene hun daglig omgås med. Likevel gir ikke forfatteren vekk all informasjonen, og romanen har flere løse tråder, og situasjoner som kan tolkes på mange ulike måter.

I "Fordi jeg elsker deg" skriver Helene Uri om manipulasjon, maktbruk og hvordan det for ofret er å bli kontrollert, både fysisk og psykisk. Vold mot kvinner er ikke aldersbestemt, og rammer i denne romanen Elin, som går på videregående. Volden rammer også menneskene i Elins omgangskrets, om ikke like direkte. Ved Elins side står bestevenninnen Tina, som sammen med en rekke personer gir romanen nye perspektiver og synspunkt. Disse personene oppfatter forholdet mellom hovedkarakterene på forskjellige måter, men likevel tar det lang tid før noen mistenker at noe ikke er helt ideelt. Det er et interessant tema å ta for seg.

Nettopp fordi "Fordi jeg elsker deg" er en mørk ungdomsroman, og tar for seg vanskelige temaer som det kan være minst like vanskelig å snakke om som å lese om, så er det en roman som anbefales på det sterkeste. Helen Uri skriver godt, nysgjerrig og åpent om vold mot kvinner, om forhold og stillhet, men også om vennskap.





Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg